Evaluating the Efficancy of Client Feedback in Group Psychotherapy
N. C. Slone, R. J. Reese, S. Mathews-Duvall, J. Kodet (2015) Evaluating the Efficancy of Client Feedback in Group Psychotherapy, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, Vol. 19, No. 2, 122-136
Verslaggever Willem de Haas
Monitoring progress in psychotherapy routinely (i.e., client feedback) has yielded positive results for improving both outcome and retention in individual and couple therapy; however, evidence of client feedback efficacy in a group format is limited. Using a randomized cluster design, group therapy participants (N=84) were assigned to a client feedback or treatment-as-usual (TAU) condition in a university counseling center. Clients in the feedback condition used the Partners for Change Outcomes Management System (PCOMS; Duncan, 2011). Feedback participants had significantly larger pre–post group therapy gains (d=0.41) and higher rates of reliable and clinically significant change when compared to TAU participants on the Outcome Rating Scale (Miller & Duncan, 2000). Clients in the feedback condition also attended more group sessions compared to TAU participants. Study implications and future recommendations are provided
Wat betekent dit voor de groepstherapie en nvgp?
In de RCT worden 2 ROM-methodes voor groepstherapie vergeleken bij cliëntvooruitgang in Interpersoonlijke(Yalom)-groepstherapie bij een gesloten groep gedurende een klein jaar. Bij de controlesituatie gaat het om de OQ-45. Bij de onderzoekssituatie om een specifiek Amerikaans instrument de Partners for Change Outcomes Management System (PCOMS; Duncan, 2011). De cliënten in de onderzoekssituatie profiteerden meer van de groepstherapie dan die in de controlesituatie, en er was in de onderzoekssituatie ook minder uitval.
Ondanks alle kritische geluiden een pleidooi voor het toepassen van een ROM-instrument in groepstherapie, maar wel een bewezen goed instrument. Er bestaat (nog) geen Nederlandse versie van het PCOMS.
Relevantie voor richtlijnen voor depressie | O O O O O |
Relevantie voor onderzoek | O O O O O |
Relevantie voor groepsbehandeling | O O O O O |
Relevantie voor teamcoaching | O O O O O |
Relevantie voor groepsdynamicaopleiding | O O O O O |
Relevantie voor groepstherapieopleiding | O O O O O |
Relevantie voor KP opleiding/Psychiatrie opleiding | O O O O O |